משלוח חינם מעל 200 ש"ח

נחושת

פורסם ע"י Rotem Ezra בתאריך

המילה "נחושת" מגיעה מהמילה הלטינית cuprum ,אשר מקורה מהמילה הלטינית cyprium aes(המתכת Cyprus ) על שמו של האי קפריסין, שבו נמצא אחד ממכרות הנחושת הגדולים ביותר שהיו ידועים בעת העתיקה.

עם זאת, פעילות כריית נחושת קדומה יותר ממקור השם. הנחושת הייתה אחת המתכות הראשונות בשימוש האדם, כנראה עקב היותה זמינה בכמויות גדולות וקלה יחסית לכרייה ולעיבוד ( 2011, Reardon ). נחושת שייכת לקבוצה הידועה של שבע "מתכות העת העתיקה" יחד עם זהב, כסף, עופרת , בדיל, ברזל וכספית. גילוין של כל אחת ממתכות אלה והשימוש בהן, יחד עם סגסוגות בהתאמה, סייעו בפיתוח מכשירים מתוחכמים שאפשרו לציביליזציות להתפתח מעבר לתקופת האבן (2011, Reardon).
בעוד שזהב שימש בעיקר למותרות, כגון תכשיטים, הרי לשימוש בנחושת הייתה משמעות מעשית גדולה יותר. תרבויות המזרח (מצרים והמזרח התיכון) פרחו בהתאם ליכולתן למצות ולעבד את הנחושת (2011,Reardon). הנחושת שימשה לייצור כלים רבים, כולל כלי נשק, וסימנה את תחילת "עידן הנחושת". אולם חוזקה של הנחושת לא עמד לה כנגד חומרים קשים יותר כגון עצמות. בעיה זו נפתרה על ידי ערבוב שתי מתכות, נחושת ובדיל, כדי לייצר סגסוגת נחושת שהייתה חזקה יותר מכל מתכת בפני עצמה. השימוש בסגסוגת זו שיפר את הכלים הקיימים, אפשר גם יצירה של כלים חדשים והביא לעידן החדש של תקופת הארד והברונזה (2011, Reardon).
 

יישומי נחושת בתחום הבריאות

הנחושת חומר בעל פעילות ביוצידית חזקה, היא חומר החיוני לבריאות האדם.

הנחושת מעורבת בתהליכים פיזיולוגיים ומטבוליים אנושיים רבים כגון חילוף חומרים, מטבוליזם של פחמימות, היווצרות המוגלובין, יצירת כלי דם חדשים, יצירת קישורים בין קולגן פיברונקטין ואלסטין בעור  חמצון נוגדי הגנת ובמנגנון.

מקורות מזון רבים כגון אגוזים, בשר ודגנים מכילים נחושת. הספיגה, השליטה על רמות הנחושת והפצתו ברקמות השונות בגוף הם תהליכים יעילים, מבוקרים ומדויקים מאוד בגוף האדם.

נחשבת בטוחה לבני אדם, כפי שהוכיח השימוש הנרחב והממושך של נשים בהתקנים תוך-רחמיים למניעת היריון העשויים מנחושת.

בשל המאפיינים הביוצידים החזקים שלהן, נחושת ותרכובות המבוססות על נחושת נמצאות כעת בשימוש שגרתי במספר תחומים הקשורים לבריאות.

 

Copper

 
הנחושת כביוציד השימוש בתרכובות נחושת לקטילת מיקרואורגניזמים נהפך בשנים האחרונות לנפוץ מאוד, ואלפי טונות של נחושת משמשות מדי שנה בכל רחבי העולם למניעת היווצרות טחב, לשימור עץ ;למניעת ירוקת בברֵכות חקלאיות, בשדות אורז, בצינורות השקיה, בתעלות ניקוז, בנהרות, באגמים ובברכות שחייה ,למניעת על כשותית ענבים ולמניעת עובשים בצבעים.

עוד מידע מעניין על נחושת 

נחושת היא מתכת שקשורה לנוגה. היא מטפלת בטחול, כבד, מערכת הלימפה, גידולים שפירים, אנמיה, כאב ראש, לחץ דם גבוה, נדודי שינה, כאבי שרירים, כאבי מפרקים, דליות ברגליים, מחלות הכליות, חסימות בסולר פלקסוס (המרכז הרגשי של האדם) וגם מגדילה את רגישות התאים לאינסולין. נחושת יודעת לשכך כאבים באזור הגב התחתון (אך לא משפיעה על כאבים באזורים אחרים).
פסי נחושת עוצרים דימום, מורידים חום גבוה ומאזנים את משק המים והמינראלים של הגוף.
נחושת ממיסה גידולים שפירים (מיומה של הרחם, התקשות בשד וכדו'), מטפלת מהר בדלקות כרוניות (אוטיטיס כרוני, דלקות כרוניות בעור, כולציסטיטיס, ברונכיטיס כרוני וכו').
הנחת מטבע נחושת בנעל מונעת התפתחות של טרומבופלביטיס ברגל אחרי מכה.
לדברי אריסטו, הנחת נחושת על מקום המכה מונעת הופעה של סימנים כחולים; נחושת מטפלת בבצקות, ופסי נחושת מטפלים בפצעים.
ביוון העתיקה טיפלו בחירשות בעזרת נחושת, ובצרפת עושים זאת גם היום.
ברוסיה אכלו נסורת של נחושת עם לחם כדי לזרז את איחוי העצמות לאחר שבר. (מקור ד"ר יעל טוקצ'ינסקי לינק)
רוצים לדעת עוד? לכתבה המלאה

 


שתף את הפוסט



← הפוסט הקודם הפוסט הבא →